Veelgestelde vragen (FAQ)

Heb je een vraag? Hieronder staan de meest gestelde vragen aan Korein. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact op met één van onze klantadviseurs via info@korein.nl of telefonisch via (040) 294 89 89.

Top 11 veelgestelde vragen

Er zijn wijzigingen in onze diensten en tarieven voor 2023.
Bekijk alle wijzigingen vanaf 1 januari 2023.

1. Is er een wachtlijst?
Schrijf je kind eerst in. Dan nemen wij contact met je op over de mogelijkheden.

Of er een wachtlijst is, hangt af van:

  • de leeftijd van jouw kind
  • de ingangsdatum
  • de gewenste dagen
  • de gekozen locatie

Verder krijgen kinderen die al een broertje of zusje bij Korein op de opvang hebben voorrang.

Wij proberen altijd te voldoen aan de wensen van jouw aanvraag. Is dit niet (helemaal) mogelijk? Dan bellen wij je om te bespreken of er voor jou ook (tijdelijk) andere dagen of locaties mogelijk zijn.
Zodra we weten wanneer we een plaats hebben voor jouw kind, neemt jouw klantadviseur contact met je op.

2. Wat kost het?
Onze tarieven vind je hier
Wanneer je onder de Wet Kinderopvang valt, betaalt de overheid mee aan de kinderopvang. Je kunt je persoonlijke netto kosten (na ontvangst kinderopvangtoeslag) eenvoudig uitrekenen via de rekentool op onze website. 

3. Wanneer krijg ik een reactie op mijn aanvraag? 
Na aanmelding krijg je een bevestiging van inschrijving per mail. Hierna neemt de klantadviseur contact met je op. Hoe lang dit duurt, lees je hier:

Ik wil graag dat mijn kind binnen een maand start
Wij streven ernaar binnen twee weken op je aanvraag te reageren.

Ik wil graag dat mijn kind binnen zes maanden start
Eén keer per maand maken wij een nieuwe planning. Op het moment dat wij je een aanbod kunnen doen, nemen wij contact met je op. Je krijgt van ons een mail of wij bellen je.

Ik wil graag dat mijn kind start over zes maanden of nog later
Ongeveer zes maanden voordat je je kind wilt laten starten, nemen wij contact met je op.

4. Hoe zit het met ruiluren?
Kijk hier hoe het werkt met ruilen bij Korein.

5. Hoe zit het met het sluiten van locaties?
Kijk hier hoe het werkt met sluiten van locaties bij Korein.

6. Hoe kan ik mijn contract aanpassen? 
Je kunt je contract wijzigen, zodat dit beter past bij je wensen. Houd bij vermindering van je contracturen rekening met een opzegtermijn van één maand. Of je van dag kunt wisselen, hangt af van de mogelijkheden op de locatie. Wil je je contract wijzigen? Stuur dan een mail naar info@korein.nl of bel ons tussen 8.30 en 12.30 uur op 040 - 294 89 89.

7. Hoe kan ik de opvang opzeggen?
Opzeggen doe je schriftelijk: stuur een mail naar info@korein.nl. Kinderopvang is per dag opzegbaar en de opzegtermijn is één maand. Wij gebruiken de datum waarop jouw mail bij ons binnenkomt bij het verwerken van jouw opzegging.

8. Ik wil gebruikmaken van peuterwerk en ik krijg hiervoor een vergoeding van de gemeente (= subsidie). Wat moet ik bij Korein aanleveren?
Als je gebruik wilt maken van een peuterwerkplaats waarvoor je een vergoeding van de gemeente krijgt, moet je de volgende documenten bij ons aanleveren:

  1. Ondertekend contact
  2. Ondertekende N-WKO verklaring (dit is een onderdeel van het contract)
  3. Inkomensgegevens

Contract en N-WKO verklaring
Je hebt van ons een contract en een N-WKO verklaring gekregen. Beide documenten kun je ondertekenen en aan ons terugsturen via je computer of smartphone.

Inkomensgegevens
Stuur de meest recente inkomensgegevens van jou en je eventuele toeslagpartner naar info@korein.nl. Doe dit bij voorkeur via een beveiligde mail. Met inkomensgegevens bedoelen we een salarisstrook, uitkeringsspecificatie of de jaaropgave van vorig jaar.

Met je inkomensgegevens bepalen we welk tarief (ouderbijdrage) er voor je geldt. Hebben wij je inkomensgegevens niet? Dan betaal je het tarief zonder vergoeding van de gemeente. Kijk voor meer informatie over onze tarieven op www.korein.nl/tarieven/peuterwerk.

Verandert je inkomens- of werksituatie?
Je bent verplicht om dit aan ons door te geven. Bel 040 - 294 89 89 of stuur een mail naar info@korein.nl.

Goed om te weten
Je kunt alleen gebruikmaken van een peuterwerkplaats met vergoeding van de gemeente als je géén recht hebt op kinderopvangtoeslag. 

9. Waar vind ik meer informatie over het ouderportaal?
Klik hier voor alle informatie over het ouderportaal Konnect.

10. Kan ik ook alleen opvang in vakanties afnemen?
Ben je nog geen klant van Korein? Dan kunnen we je helaas geen losse vakantieopvang aanbieden. Vanwege het personeelstekort in de kinderopvang doen wij er alles aan om de dienstverlening voor onze bestaande klanten te blijven aanbieden.
Ben je al wel klant bij Korein en wil je vakantieopvang aanvragen? Dan kan dat op dit moment alleen op basis van ‘extra opvang’. Zo voorkomen we dat de vakantieopvang tot extra sluitingen leidt. We kunnen je pas kort voor de vakantie laten weten of we plaats hebben voor jouw kind.

11. Biedt Korein ook flexibele opvang?
Korein biedt alleen opvang op vaste dagen in de week in een 40-weken- of 52-weken-arrangement. Zie korein.nl/tarieven

Op 1 januari 2023 wijzigen onze diensten en tarieven. Bekijk alle wijzigingen met veelgestelde vragen op korein.nl/2023.

Hoe kan ik mijn kind inschrijven?
Via dit formulier kun je je kind inschrijven. Inschrijven is vrijblijvend. Na inschrijving krijg je van Korein een bevestiging van de aanvraag. Hierin leggen wij uit wat je van ons kunt verwachten.

Als ik mijn kind aanmeld, betaal ik dan inschrijfkosten?
Nee, een inschrijving is vrijblijvend. Je betaalt geen inschrijfkosten.

Kan ik een kijkje nemen op de locatie?
Ben je nieuwsgierig naar de kinderopvang van Korein? Kom gerust eens kijken op de vestiging van jouw keuze. Vul dit formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op voor het maken van een afspraak.

Waar vind ik Korein?
Korein heeft vestigingen in Noord-Brabant en Limburg. Op deze pagina vind je eenvoudig de dichtstbijzijnde locatie.

Wat moet ik invullen bij Burgerservicenummer (BSN) als mijn kind nog niet is geboren?
Wanneer jouw kind nog niet geboren is, kun je dit veld leeg laten. Zodra je kind geboren is, kun je het BSN aan ons doorgeven.

Wat moet ik invullen bij roepnaam als mijn kind nog niet is geboren?
Is jouw kind nog niet geboren? Vul dan bij roepnaam 'Baby' in.

Wanneer krijg ik een reactie op mijn aanvraag? 
Na aanmelding krijg je een bevestiging van inschrijving per mail. Hierna neemt de klantadviseur contact met je op. Hoe lang dit duurt, lees je hier:

Ik wil graag dat mijn kind binnen een maand start
Wij streven ernaar binnen twee weken op je aanvraag te reageren.

Ik wil graag dat mijn kind binnen zes maanden start
Eén keer per maand maken wij een nieuwe planning. Op het moment dat wij je een aanbod kunnen doen, nemen wij contact met je op. Je krijgt van ons een mail of wij bellen je.

Ik wil graag dat mijn kind start over zes maanden of nog later
Ongeveer zes maanden voordat je je kind wilt laten starten, nemen wij contact met je op.

Wie is mijn persoonlijke klantadviseur?
Op de pagina van jouw locatie vind je aan de rechterkant de gegevens van de locatiemanager en jouw klantadviseur.

Hoe kan ik mijn aanvraag wijzigen? 
Heb je kinderopvang aangevraagd en wil je iets wijzigen? Stuur een mail naar info@korein.nl of bel 040 - 294 89 89.

Het inschrijfformulier loopt vast op een bepaalde pagina, hoe kan dit? 
Het inschrijfformulier heeft een aantal velden die verplicht ingevuld moeten worden. Heb je deze velden niet of niet goed ingevuld? Dan kun je niet verder. Er verschijnt dan een rood vlak met de melding welk veld nog ingevuld moet worden.

Is er een wachtlijst? 
Schrijf je kind eerst in. Dan nemen wij contact met je op over de mogelijkheden.

Of er een wachtlijst is, hangt af van:

  • de leeftijd van jouw kind
  • de ingangsdatum
  • de gewenste dagen
  • de gekozen locatie

Verder krijgen kinderen die al een broertje of zusje bij Korein op de opvang hebben voorrang.

Wij proberen altijd te voldoen aan de wensen van jouw aanvraag. Is dit niet (helemaal) mogelijk? Dan bellen wij je om te bespreken of er voor jou ook (tijdelijk) andere dagen of locaties mogelijk zijn.
Zodra we weten wanneer we een plaats hebben voor jouw kind, neemt jouw klantadviseur contact met je op.

Mijn kind gaat naar de dagopvang en wordt 4 jaar. Is er plaats op de bso? 
Voor een soepele overgang tussen de dagopvang en de buitenschoolse opvang (bso) adviseren we om jouw kind minimaal negen maanden van tevoren aan te melden.

Met voorrang op de wachtlijst
Maakt je kind minimaal een half jaar gebruik van dagopvang? En stroomt het aansluitend door naar de bso? Dan doen we ons uiterste best om een jouw kind een plekje te geven op de BSO!

Meld jouw kind dan minimaal negen maanden van tevoren aan. De schoolkeuze moet dan bekend zijn.

Wil je meer informatie over de koppeling tussen school en locatie? Neem dan contact op met ons. Stuur een mail naar info@korein.nl of bel 040 - 294 89 89.

Waar vind ik de leveringsvoorwaarden? 
De leveringsvoorwaarden vind je op deze pagina

Waar vind ik het huisreglement? 
Het huisreglement vind je op deze pagina

Hoe kan ik mijn kind aanmelden voor peuterwerk/peuteropvang/peuterspeelzaal? 
Peuterwerk valt onder dagopvang. Kies bij 'Opvangvorm' voor 'Dagopvang'. Hierna kun je een locatie kiezen waar wij peuterwerk aanbieden.

Hoe kan ik de kinderopvang opzeggen? 
Opzeggen doe je schriftelijk: stuur een mail naar info@korein.nl. Kinderopvang is per dag opzegbaar en de opzegtermijn is één maand. Wij gebruiken de datum waarop jouw mail bij ons binnenkomt bij het verwerken van jouw opzegging.

Waar vind ik Korein? 
Korein heeft vestigingen in Noord-Brabant en Limburg. Op deze pagina vind je eenvoudig de dichtstbijzijnde locatie.

Mijn kind komt een ochtend of een middag. Wat zijn de breng- en haaltijden?
Ochtend, 07.30-13.00 uur: ophalen tussen 12.45 en 13.00 uur
Middag, 13.00-18.30 uur: brengen tussen 13.00 en 13.15 uur
Neem contact op met jouw klantadviseur om te zien of jouw locatie dagdelen of hele dagen aanbiedt.

Welk beleid voert Korein rondom vaccinatie?
Wij voeren geen eigen beleid op het wel of niet toelaten van niet-gevaccineerde kinderen, maar volgen altijd het beleid van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Wanneer hier wijzigingen in plaatsvinden, voeren wij deze op de voorgeschreven wijze uit.
Op onze locaties wordt bij de intake van nieuwe kinderen gevraagd of je kind meedoet met het Rijksvaccinatieprogramma. Op deze manier kunnen we ouders, die er actief naar vragen, informeren over het aantal (geen namen) niet-gevaccineerde kinderen op de locatie dat bij ons bekend is. Zo bieden we inzicht waarmee je bewust keuzes kunt maken.
Om altijd op de hoogte te zijn van de laatste richtlijnen en handelswijzen bij specifieke ziekten, gebruiken wij de KIDDI-app van het RIVM. Zo hanteren we altijd de meest actuele informatie. De KIDDI-app bevat informatie over infectieziekten en hygiënerichtlijnen voor kindcentra, peuterwerk en buitenschoolse opvangorganisaties. Deze informatie is gebaseerd op de richtlijn voor kindcentra van het Landelijk Centrum voor Hygiëne en Veiligheid (LCHV), onderdeel van het RIVM.

Mijn kind is ziek. Kan hij/zij naar de opvang?
Het is niet gemakkelijk aan te geven wanneer een kind ‘ziek’ te noemen is. Een ziek kind heeft specifieke zorg en aandacht nodig die op een locatie niet geboden kan worden. Het is ter beoordeling van de locatie of en onder welke omstandigheden een ziek kind opgevangen kan worden. Uitgebreide informatie is terug te vinden in ons huisreglement.

Wat houdt de Wet Kinderopvang in?
De overheid betaalt een gedeelte van de kosten van de kinderopvang wanneer je aan de volgende eisen voldoet:
- Je werkt of volgt een opleiding, een traject naar werk of een inburgeringscursus bij een gecertificeerde instelling. Dit geldt ook voor jouw partner.
- Jouw kind gaat naar een geregistreerde kinderopvang.
Jouw netto kosten kun je eenvoudig berekenen via de rekentool op onze website. 
Op de website van de Belastingdienst kun je ook jouw kinderopvangtoeslag berekenen.

Hoe kan ik een afspraak maken voor het aanvragen van de Kinderopvangtoeslag?
Stuur een e-mail naar info@korein.nl of neem telefonisch contact op via 040 - 294 89 89. Een wijziging in de toeslag kun je zelf regelen via toeslagen.nl, daar ondersteunen wij niet bij.

Waar kan ik terecht met op- en aanmerkingen?
Bekijk onze contactpagina hier.

Mijn vraag staat er niet tussen, wat nu?
Mail je vraag naar info@korein.nl of neem telefonisch contact op via 040 - 294 89 89. Wij helpen je graag verder. 

Hoe gaat Korein om met compensatie?

Alle informatie rondom compensatie vind je op de pagina korein.nl/compensatie

Hoe gaat Korein om met het coronavirus?

Alle informatie rondom het coronavirus vind je op de pagina korein.nl/corona

Ik heb een inkomen boven de €123.000. Heb ik recht op kinderopvangtoeslag?
Ja, je hebt recht op kinderopvangtoeslag. Je kunt je bruto en netto kosten eenvoudig uitrekenen via de rekentool op onze website.

Kan de kinderopvangtoeslag rechtstreeks overgemaakt worden naar Korein?
Nee, de kinderopvangtoeslag wordt door de belastingdienst rechtstreeks naar je eigen rekening overgemaakt.

Wat betaal ik voor de kinderopvang?
Onze tarieven vind je hier.
Wanneer je onder de Wet Kinderopvang valt, betaalt de overheid mee aan de kinderopvang. Je kunt je persoonlijke netto kosten (na ontvangst kinderopvangtoeslag) eenvoudig uitrekenen via de rekentool op onze website. 

Betaal ik de opvang in de vakanties door?
Zowel voor de dagopvang als voor de bso kun je kiezen voor een arrangement in- of exclusief vakantieweken. Korein factureert de jaarkosten in 12 maandelijkse termijnen. Een uitzondering hierop is het 40-weken-arrangement. Hierbij worden de jaarkosten verdeeld over 11 termijnen. Ditzelfde geldt ook voor peuterwerk. Ook dit wordt in 11 termijnen gefactureerd waarbij de maand augustus niet gefactureerd wordt.

Kom ik in aanmerking voor kinderopvangtoeslag?
Wanneer je onder de Wet Kinderopvang valt, betaalt de overheid mee aan de kinderopvang. Je kunt je persoonlijke bruto en netto kosten eenvoudig uitrekenen via de rekentool op onze website.

Wat zijn de tarieven van Korein?
Op deze pagina vind je het tarievenoverzicht. Let op: dit zijn bruto tarieven. De tarieven kunnen jaarlijks wijzigen.

Waar kan ik het registratienummer uit het Landelijk Register Kinderopvang (LRK) vinden?
Het nummer van je locatie kun je terugvinden op je facturen, je contract en op de pagina van jouw locatie op deze website.
Op de website van het Landelijk Register Kinderopvang (LRK) kun je ook het registratienummer opzoeken.

Waarom is het uurtarief van een 40-weken-arrangement hoger dan een 52-weken-arrangement?
De kosten van een kinderopvangplaats worden verdeeld over het aantal weken van het desbetreffende arrangement. Hierdoor is het uurtarief van een 40-weken-arrangement hoger dan dat van een 52-weken-arrangement. De bruto kosten van een 40-weken-arrangement zijn wel lager dan van een 52-weken-arrangement omdat het aantal uren dat je afneemt, lager is. Of het voor jou verstandig is om over te stappen naar een ander arrangement, hangt af van jouw behoefte aan opvang en het eventuele recht op kinderopvangtoeslag. Je kunt je persoonlijke bruto en netto kosten eenvoudig uitrekenen via de rekentool op onze website. 

Ik of mijn partner wordt werkloos, moet ik de opvang stopzetten?
Als je werkloos raakt, hoef je jouw kind niet meteen van de opvang te halen. Je hebt nog 3 maanden recht op kinderopvangtoeslag vanaf de dag dat je niet meer werkt én je kunt eventueel nog gebruik maken van niet-gebruikte opvanguren. Deze niet-gebruikte opvanguren mag je nog opmaken tot het einde van het jaar.
Wil je weten hoeveel uren je nog mag opmaken? Maak dan hier een berekening.

Let op: je hebt geen recht meer op kinderopvangtoeslag zodra de 3 maanden voorbij zijn en je alle uren hebt opgemaakt. Zet daarom zowel jouw opvang als de toeslag tijdig stop. Doe dat uiterlijk 1 maand voordat het zover is. Zo voorkom je dat je later moet terugbetalen.
Meer informatie hierover lees je op de website van de belastingdienst.

Ik wil gebruikmaken van peuterwerk en ik krijg hiervoor een vergoeding van de gemeente (= subsidie). Wat moet ik bij Korein aanleveren?
Als je gebruik wilt maken van een peuterwerkplaats waarvoor je een vergoeding van de gemeente krijgt, moet je de volgende documenten bij ons aanleveren:

  1. Ondertekend contact
  2. Ondertekende N-WKO verklaring (dit is een onderdeel van het contract)
  3. Inkomensgegevens

Contract en N-WKO verklaring
Je hebt van ons een contract en een N-WKO verklaring gekregen. Beide documenten kun je  ondertekenen en aan ons terugsturen via je computer of smartphone.

Inkomensgegevens
Stuur de meest recente inkomensgegevens van jou en je eventuele toeslagpartner naar info@korein.nl. Doe dit bij voorkeur via een beveiligde mail. Met inkomensgegevens bedoelen we een salarisstrook, uitkeringsspecificatie of de jaaropgave van vorig jaar.

Met je inkomensgegevens bepalen we welk tarief (ouderbijdrage) er voor je geldt. Hebben wij je inkomensgegevens niet? Dan betaal je het tarief zonder vergoeding van de gemeente. Kijk voor meer informatie over onze tarieven op www.korein.nl/tarieven/peuterwerk.

Verandert je inkomens- of werksituatie?
Je bent verplicht om dit aan ons door te geven. Bel 040 - 294 89 89 of stuur een mail naar info@korein.nl.

Goed om te weten
Je kunt alleen gebruikmaken van een peuterwerkplaats met vergoeding van de gemeente als je géén recht hebt op kinderopvangtoeslag.

Klik hier voor meer informatie over de kinderopvangtoeslag.

Wat houden de omschrijvingen op mijn factuur in? 
Dit zijn de producten die je afneemt. Bij een 52-weken-arrangement voor de bso waarbij de eindtijd van school 14.45 uur is, staat bijvoorbeeld:

  • 52-weken-arrangement nso (14.45-18.30 uur).
  • 52-weken-arrangement vakantieweken. Dat betekent dat jouw kind gedurende 40 schoolweken welkom is van 14.45 tot 18.30 uur en in de 12 vakantieweken of tijdens schoolvrije dagen van 07.30 tot 18.30.

Wat betekenen de omschrijvingen op mijn factuur voor peuterwerk?
Op jouw factuur zie je de exacte tijden waarop jouw kind naar het peuterwerk komt.
Bijvoorbeeld:

  • Peuterwerk WKO (08.30-12.30 uur): je kind komt in de ochtend naar het peuterwerk en je valt onder de Wet Kinderopvang. Je kunt kinderopvangtoeslag aanvragen via toeslagen.nl.
  • Peuterwerk N-WKO (08.30-12.30 uur): je kind komt in de ochtend naar het peuterwerk en je valt niet onder de Wet Kinderopvang. Je kunt geen kinderopvangtoeslag aanvragen, maar je komt in aanmerking voor subsidie vanuit de gemeente. De financiële afhandeling verzorgt Korein.
  • Peuterwerk Advies JGZ valt niet onder de Wet Kinderopvang (WKO): je kind heeft een VE-indicatie en komt 8 uur extra naar het peuterwerk. Deze extra uren zijn gratis. 

Wil je in aanmerking wilt komen voor subsidie vanuit de gemeente? Dan dien je de meest recente inkomensgegevens van jou en je eventuele toeslagpartner aan ons op te sturen.

Op welke wijze kan ik mijn factuur voldoen?
Je kunt je factuur alleen per bankoverschrijving of automatische incasso voldoen. Wanneer je gebruik wilt maken van de mogelijkheid om per automatische incasso te betalen, dan kun je contact opnemen via e-mail: info@korein.nl of telefonisch via 040 - 294 89 89. Je ontvangt dan een formulier waarmee je ons machtigt om de facturen automatisch te incasseren.

Wanneer wordt er geïncasseerd?
Je ontvangt van de Belastingdienst de kinderopvangtoeslag vooraf. Korein int de facturen automatisch op de 3e van de maand waarin de opvang genoten wordt. Bijvoorbeeld: je ontvangt rond 20 juni jouw toeslag van de Belastingdienst voor de maand juli. Op 3 juli wordt het factuurbedrag voor de opvang van juli automatisch bij je afgeschreven.

Wanneer ontvang ik de jaaropgave voor de Belastingdienst?
De jaaropgave wordt eenmaal per jaar, eind februari, verstrekt. Deze vind je op dat moment terug in het Ouderportaal.

Ik heb een 'even/oneven' arrangement afgesloten. Is mijn factuur elke maand hetzelfde?
Je ontvangt een factuur voor het werkelijke aantal opvangdagen. Dat betekent dat je de ene maand een hogere en de andere maand een lagere factuur ontvangt.
Hieronder kun je zien in welke maand(en) je factuur hoger zal zijn. In de overige maanden is je factuur lager.

Even weken
Maandag: mei en november
Dinsdag: juni en november
Woensdag: juni en december
Donderdag: juli en december
Vrijdag: juli en december

Oneven weken
Maandag: maart en augustus
Dinsdag: maart en augustus
Woensdag: maart en september
Donderdag: april en september
Vrijdag: april en oktober

Waarom staan er sterretjes op mijn factuur van het ‘even/oneven’ arrangement?
We berekenen de werkelijke dagen per maand die worden afgenomen. Deze werkelijke dagen worden met een * aangeduid. Daarachter staat het bedrag en het aantal uren dat wordt berekend. 

Hoe ziet een factuur eruit bij een 'even/oneven' arrangement in de buitenschoolse opvang?
Het volgende staat op je factuur: 52-weken-arrangement om de week in de dagopvang. Gedurende 10 maanden bedraagt de factuur € 183,70. Er zitten dan 2 dinsdagen in de even weken in de maand. Gedurende 2 maanden bedraagt de factuur € 275,55. Er zitten dan 3 dinsdagen in de even weken in de maand. Bijvoorbeeld in september.
Voor de bso wordt een prijs per keer berekend. Dit is een gemiddelde prijs op jaarbasis inclusief vakantie. De uren worden als volgt berekend:
Aantal uren nso per keer + het aantal uren vakantieopvang op jaarbasis gedeeld door 52 weken.

Wat geef ik op aan de Belastingdienst in het geval van een 'even/oneven' arrangement?
Belastingdienst Toeslagen gebruikt het aantal opvanguren op jaarbasis voor de berekening van de kinderopvangtoeslag die je per maand ontvangt. Het beste kun je het gemiddelde op jaarbasis per maand opgeven. Houdt er dan wel rekening mee dat onze factuur 2 maanden hoger zal zijn.

Ik neem in een bepaalde maand geen vakantieopvang af. Dit wordt wel gefactureerd. Waarom?
De bedragen zijn een gemiddelde per maand, berekend over een heel jaar. Wij rekenen als volgt:
Uren opvang per week x 52 weken: 12 maanden = aantal uren per maand.
Bijvoorbeeld: een maandag van 07.30 tot 18.30 uur = 11 uur per dag x 52 weken: 12 maanden = 47,67 uur per maand.

Ik heb een creditnota ontvangen. Hoe werkt dit?
De factuur, die per vooruitbetaling voldaan wordt en die achteraf onjuist blijkt te zijn, wordt volledig gecrediteerd. Vervolgens wordt er een nieuwe factuur gemaakt.
Indien de nieuwe factuur een hoger te betalen bedrag laat zien dan de oorspronkelijke factuur, dan wordt dit verschil automatisch verrekend via de automatische incasso. Dat wil zeggen dat het openstaande bedrag samen met de eerstvolgende factuur geïncasseerd wordt.
Indien de nieuwe factuur een lager te betalen bedrag laat zien dan de oorspronkelijke factuur, dan wordt dit verschil automatisch verrekend via de automatische incasso. Dit wil zeggen dat dit bedrag in mindering wordt gebracht op de eerstvolgende factuur die geïncasseerd wordt.
Wanneer je ervoor gekozen hebt om zelf de betaling te regelen, dan zie je in de factuur of je nog geld terugkrijgt van Korein of bij moet betalen.
Mocht je geld terugkrijgen, dan kun je dit verrekenen met de eerstvolgende factuur of je kunt een verzoek indienen bij de afdeling Debiteuren om het geld terug te storten.
Indien je moet bijbetalen, dan geldt de betalingstermijn die op de nieuwe factuur vermeld staat.

Hoe kan ik een wijziging van mijn IBAN doorgeven?
Je kunt hiervoor een e-mail sturen aan debiteuren@kss.nl. Op dit moment is dit nog niet mogelijk via je ouderportaal. 

Waar kan ik inloggen op Mijn Ouderportaal?
Ga direct naar Mijn Ouderportaal. Daar kun je inloggen met je gebruikersnaam (e-mailadres) en wachtwoord.

Wat kan ik doen in Mijn Ouderportaal?
In Mijn Ouderportaal vind je al je gegevens op een rij. Daarnaast kun je zelf:

  • je NAW-gegevens en die van je partner en kind(eren) wijzigen;
  • je facturen en jaaropgave inzien;
  • je kind afmelden voor een opvangdag;
  • je opgebouwde ruiluren inzien;
  • aanvragen van Extra Opvang;
  • aanmelden van dagen in de vakantie-opvang;
  • foto-album bekijken;
  • dagboek bij het kdv lezen;
  • bericht vanuit de locatie lezen;
  • bericht aan jouw locatie sturen;
  • toestemmingen invullen/wijzigen;
  • contracten en mutaties inzien;
  • nieuwsbrieven lezen.

Opzeggen is op dit moment nog niet mogelijk via Mijn Ouderportaal.

Hoe kan ik mij aanmelden voor de ouderapp?
Dit kan via de volgende link: korein.ouderportaal.nl

Waar is de ouderapp voor te gebruiken?
De app is vooral handig voor het dagelijks contact met de locatie:

  • je kind afmelden voor een opvang dag;
  • aanvragen van extra opvang;
  • aanmelden van dagen in de vakantie opvang;
  • nieuwsbrieven lezen;
  • bericht vanuit de locatie lezen.

Wat kan ik doen als Mijn Ouderportaal niet werkt?
Wanneer de website van Mijn Ouderportaal niet werkt, vragen wij je het nogmaals te proberen met een andere browser of computer. Mocht het dan nog niet werken, probeer het dan later nogmaals. Wanneer Mijn Ouderportaal inhoudelijk niet werkt, kun je contact opnemen.

Wat moet ik doen als ik mijn wachtwoord vergeten ben?
Ga naar Mijn Ouderportaal en klik op de link ‘wachtwoord vergeten’. Je ontvangt dan een nieuw wachtwoord per e-mail.

Wat kan ik doen als mijn wachtwoord niet werkt?
Ga naar Mijn Ouderportaal en klik op de link ‘wachtwoord vergeten’. Je ontvangt dan een nieuw wachtwoord per e-mail.

Hoe zie ik dat ik een nieuw bericht heb?
Je ontvangt altijd een e-mail indien er een nieuw bericht voor je klaarstaat.

Als ik een wijziging doorgeef, is deze dan direct verwerkt?
Wijzigingen van je gegevens zijn direct doorgevoerd in onze systemen. Wij gebruiken vanaf dat moment je nieuwe gegevens. Wijzigingsverzoeken met betrekking tot je opvang zijn niet direct verwerkt, je ontvangt een bevestiging van de aanvraag. Je ontvangt later een bericht of dit verzoek al dan niet is goedgekeurd.

Hoe weet ik dat een aanvraag voor een nieuw kind is ontvangen?
Je ontvangt hiervan een bevestiging per e-mail.

Ik maak gebruik van een SMI. Krijg ik die gegevens ook te zien in Mijn Ouderportaal?
Ja, je hebt op Mijn Ouderportaal ook toegang tot de gegevens van je SMI.

Hoe kan het dat ik geen bericht van Mijn Ouderportaal in mijn mailbox ontvang?
Het kan zijn dat de e-mails van Mijn Ouderportaal in je spam-box terechtkomen. Je kunt deze daar terugvinden en de afzender toevoegen aan de lijst met veilige afzenders, zodat alle e-mails van Mijn Ouderportaal in de toekomst wel in je inbox terechtkomen.
Of bij 'Mijn instellingen' in het ouderportaal staat bij notificaties het geven van toestemming uit.
In de ouderapp kun je bij 'overig/notificaties' de toestemming aan zetten.

Wat betekent dit voor jou?
Het exacte bedrag dat je gaat betalen hangt af van je persoonlijke situatie. Precies weten wat jij gaat betalen? Met onze rekentool maak je eenvoudig een persoonlijke berekening.

Mag ik mijn contract wijzigen?
Ja, je kunt je contract wijzigen, zodat dit beter past bij je wensen. Houd bij vermindering van je contracturen rekening met een opzegtermijn van één maand. Of je van dag kunt wisselen, hangt af van de mogelijkheden op de locatie. Wil je je contract wijzigen? Stuur dan een mail naar info@korein.nl of bel ons tussen 8.30 en 12.30 uur op 040 - 294 89 89.

Ik heb alleen opvang nodig in de schoolvakanties. Kan dat?
Ben je nog geen klant van Korein? Dan kunnen we je helaas geen losse vakantieopvang aanbieden. Vanwege het personeelstekort in de kinderopvang doen wij er alles aan om de dienstverlening voor onze bestaande klanten te blijven aanbieden.

Ben je al wel klant bij Korein en wil je vakantieopvang aanvragen? Probeer dan ruiluren in te zetten, of doe een aanvraag voor incidentele opvang. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat deze aanvragen lastig te honoreren zijn door personeelstekort.

Meer informatie over het inzetten van ruiluren vind je hier.

Ik heb alleen opvang nodig op incidentele basis. Kan dat?
Ja, afhankelijk van de bezetting kun je hiervoor extra opvang afnemen. Wanneer je al klant bent van Korein, kun je dit rechtstreeks met de medewerkers van je eigen locatie regelen. Ben je nog geen klant van Korein? Dan kunnen we je helaas geen incidentele opvang aanbieden. Vanwege het personeelstekort in de kinderopvang doen wij er alles aan om de dienstverlening voor onze bestaande klanten te blijven aanbieden.

Wat zijn de officieel vastgestelde vakantieweken?
De 12 officieel vastgestelde vakantieweken zijn:
1 week voorjaarsvakantie
2 weken meivakantie
6 weken zomervakantie
1 week herfstvakantie
2 weken kerstvakantie

Wat als een school een extra week vakantie heeft?
Heb je een 52-weken-arrangement? Dan ben je ook tijdens een extra week vakantie verzekerd van opvang op de dagen waarop je naschoolse opvang afneemt. Bij dit arrangement zijn namelijk alle studiedagen inbegrepen.

Heb je een 40-weken-arrangement? Dan kun je (indien beschikbaar) extra opvang inkopen. Dit kun je aanvragen bij je eigen locatie via het ouderportaal. Je hoort van de medewerkers via de ouderportaal app of extra opvang mogelijk is.

Is het altijd mogelijk om een vervroegd of verlengd dagdeel af te nemen?
Nee, dit is afhankelijk van de mogelijkheden op de locatie. Dit geldt zowel voor de ochtend als de middag.

Hoe weet ik of een locatie de warme-maaltijd-service aanbiedt?
Je kunt bij je locatie informeren naar de mogelijkheden.

Wat betaal ik wanneer ik een contract heb met een sociaal-medische indicatie (SMI)?
Wanneer je in Eindhoven woont en/of gebruikmaakt van kinderopvang in Eindhoven op basis van SMI, betaal je het verschil tussen de rijksnorm en het tarief van Korein. Je krijgt alleen een factuur voor deze eigen bijdrage: de factuur tot de rijksnorm wordt door de gemeente betaald. Hoeveel uur je SMI krijgt, is afhankelijk van de situatie van jouw gezin. Heb je hier vragen over? Neem dan contact met ons op via info@korein.nl of 040 - 294 89 89.

Biedt Korein ook flexibele opvang?
Korein biedt alleen opvang op vaste dagen in de week in een 40-weken- of 52-weken-arrangement. Zie korein.nl/tarieven.

De ruilservice, en met name de beperkte mogelijkheden vanwege het personeelstekort om ruiluren in te zetten, zorgt voor veel onrust op de groep. En is een extra werklast voor onze pedagogisch medewerkers. Daarom kunnen vanaf 1 januari 2023 geen ruiluren meer worden opgebouwd. Eerder opgebouwde ruiluren blijven nog geldig tot 365 dagen na de afgemelde dag, tot uiterlijk 31 december 2023. Hoe dit werkt, lees je hier.

Bekijk onze veelgestelde vragen over het sluiten van groepen en/of locaties op korein.nl/sluiten.

De site wordt niet goed weergegeven. Hoe komt dat?
Deze website is ontworpen voor een resolutie van minimaal 1024 x 768. De site is uitvoerig getest voor de meest gangbare browsers: Internet Explorer, Firefox en Opera. Mogelijk voldoet uw systeem niet aan deze eisen.

Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met één van onze klantadviseurs. Stuur een mail naar info@korein.nl of bel 040 - 294 89 89.